Inleiding:

“Mijn stage is geslaagd. Het heeft mijn enthousiasme groter gemaakt. Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat het vak van docent ontzettend vermoeiend kan zijn, maar ook schilderen, zelfs het staren naar een wit doek kan ook heel vermoeiend zijn. Wil ik les geven? Kan ik het aan? Dat is waar het om gaat en mijn antwoord is: ja.”

Zo, eindig ik mijn stageverslag. Ik word opgeleid voor docent Beeldende Kunst en Vormgeving op het HRO. Voor mij is er niets mooier dan de kennis van mijn werk (en hobby) overdragen naar anderen, het liefst aan geïnteresseerden. Lang voor dat ik met deze opleiding begon, wilde ik docent Beeldende Kunst worden. Door familieomstandigheden is dit tot nu toe niet gebeurd maar nu ik de kans heb wil ik die ook benutten.

Ik ben geen jonge beginnende student, maar een volwassen vrouw, moeder van twee kinderen en een ervaren schilder. Ik kom uit een helaas nog steeds verdeeld land, Cyprus. Bij dat probleem ben ik persoonlijk erg betrokken. De reden waarom ik hier ben gekomen (25 jaar geleden) is om mijn studie in de kunst te voltooien. Het belang van een goede educatie, acht ik dus heel hoog. Afgezien het feit dat Cyprus een land is, waar het percentage academici een van de hoogste ter wereld is, ben ik opgegroeid met ambities en idealen en onder het motto: “kennis is het waardevolste bezit en niemand kan je dat afnemen”. Deze waarden probeer ik nu ook op mijn kinderen over te brengen, maar inmiddels, is er een andere generatie, zonder grote idealen en hoge ambities. Een MTV-generatie, die niet meer geboeid lijkt als het naar minder dan vijfentwintig beelden per seconde kijkt. Een generatie die alles heeft en overal naar toe op vakantie kan gaan. Een generatie die aanneemt dat alles vanzelfsprekend is, van het hebben van vrijheid tot een eigen telefoon. Voor deze generatie word ik opgeleid, om hen te motiveren, te stimuleren en te begeleiden in een omgeving die ‘school’ heet.

Hoe leg je uit dat er zonder Mozart geen Metallica zou zijn en dat Picasso net zo belangrijk is als Einstein? Hoe leg je uit dat de wereld niet vanzelf verandert? Hoe leg je uit dat kunst het leven kan veranderen? Alleen al deze gedachten overbrengen op (op het eerste gezicht) ongemotiveerde kinderen, eist een sterke wil en een groot doorzettingsvermogen. Hiervoor word ik niet opgeleid. Dat moet ik zelf willen en aankunnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<<